در این راهنمای آموزش پاورپوینت ، نحوه ساخت یک ارائه پاورپوینت را به صورت گام به گام و از ابتدا را خواهید آموخت.
در حالی که پاورپوینت نرم افزاری بصری هست و عمده ابزارهای آن در دسترس هست، اگر هرگز دوره آموزش پاورپوینت ندیده باشید، کار با آن می تواند کمی سخت بنظر بیاید. در این مطلب یاد خواهید گرفت که چگونه اسلایدهای خالی را به اسلایدهایی مانند تصویر زیرتبدیل کنید.
ایجاد اسلاید در پاورپوینت
در این راهنما، شما یاد خواهید گرفت که چگونه:
- یک ارائه خالی را شروع کنید
- در اسلاید عنوان خود متنی را تایپ کنید
- اسلایدهای بیشتری درج کنید
- محتوا را به اسلایدها اضافه کنید
- تم و قالب طراحی را تغییر دهید
- افزودن انیمیشن و نحوه انتقال اسلایدها
- ارائه خود را ذخیره کنید
- ارائه خود را چاپ کنید
علاوه بر این، در این آموزش پاورپوینت نکات و ترفندهایی ، برای ایجاد یک پاورپوینت خوب به منظور ارائه ، یاد خواهید گرفت، از جمله اینکه، چگونه:
- ترتیب اسلایدها را تغییر دهید
- طرح خود را بازنشانی کنید
- ابعاد اسلاید را تغییر دهید
- از PowerPoint Designer استفاده کنید
- قالب بندی متن را انجام دهید
- اشیاء را قالب بندی کنید
- پخش یک ارائه (نمایش اسلاید)
با یادگیری موارد فوق، آماده شروع ایجاد پاورپوینت خواهید بود. علاوه بر این، در کوتاه ترین زمان ممکن مهارت های خود را از مبتدی تا حرفه ای ارتقا می دهید. همچنین پیوندهایی به موضوعات پاورپوینت پیشرفته تر ارائه می کنیم.
برای شروع یادگیری نحوه ارائه پاورپوینت آماده اید؟
1.با یک سند خالی شروع کنید
توجه : قبل از باز کردن پاورپوینت و شروع به ایجاد ارائه، مطمئن شوید که افکار خود را جمع آوری کرده اید. اگر می خواهید اسلایدهای خود را جذاب کنید، باید مدتی را به طوفان فکری اختصاص دهید.
اولین کاری که باید انجام دهید اجرای برنامه پاورپوینت است. هنگامی که این کار را انجام می دهید، صفحه ای مطابق شکل زیر با برگه Home باز می شود.
در اینجا می توانید یک تم خالی Blank Presentation(1) یا یک تم از پیش ساخته شده (2) را انتخاب کنید. همچنین در قسمت اخیر(Recent) می توانید انتخاب کنید که یک ارائه موجود (3) باز شود.
در حال حاضر، پیش بروید و روی تصویر کوچک ارائه خالی (1) Blank Presentation کلیک کنید .
انجام این کار یک ارائه کاملاً جدید و خالی را برای شما راه اندازی می کند تا با آن کار کنید. قبل از اینکه شروع به اضافه کردن محتوا به ارائه خود کنید، اجازه دهید ابتدا با رابط پاورپوینت آشنا شویم.
رابط پاورپوینت
مطابق شکل فوق در اینجا نحوه چیدمان برنامه آمده است:
- سربرگ برنامه
- روبان (از جمله زبانه های روبان)
- نوار ابزار دسترسی سریع (بالا یا زیر نوار روبان)
- صفحه اسلایدها (تصاویر کوچک اسلایدها)
- منطقه اسلاید
- صفحه یادداشت ها
- نوار وضعیت (شامل دکمه های مشاهده)
هر یک از این قسمت ها، گزینه هایی برای مشاهده بخش های خاصی از محیط پاورپوینت و قالب بندی ارائه دارند.
در زیر نکات مهمی که باید در مورد برخی از عناصر رابط پاورپوینت بدانید آورده شده است.
روبان پاورپوینت
روبان یا ریبون(Ribbon) ناحیه ای متشکل از تعدادی زبانه است که در هر زبانه تعدادی ابزار یا دستور مرتبط با یکدیگر به شکل آیکون یا نوسته(یا هردو) قرار گرفته است. معمولا ابزارها یا دستورات هر زبانه نیز در گروههای مختلف دستهبندی میشوند.
در هر زمان تنها یکی از زبانه های روبان در حالت فعال قرار دارد. کاربر با روشهای مختلف نظیر کلیک روی عنوان زبانهها میتواند زبانه فعال را تغییر دهد. متناسب با زبانه انتخاب شده، بخش پایینی روبان دستورات یا ابزارهای متفاوتی را نشان میدهد.
به عنوان مثال، گزینه های فونت، پاراگراف و ترسیم(Drawing) تا زمانی که چیزی را انتخاب نکرده اید که متنی در آن باشد خاکستری است، اما به محض کلیک کردن روی ناحیه متنی از حالت خاکستری غیر فعال به حالت فعال تبدیل میشوند. مانند تصویر زیر (A)
علاوه بر این، اگر شروع به دستکاری اشیاء خاصی کنید، روبان برگههای اضافی را در انتهای نوار منو نمایش میدهد، همانطور که در بالا (B) مشاهده میکنید، این برگه های اضافی دستورات و ویژگیهای بیشتری در خصوص آن اشیا نمایش میدهد تا به شما در کار با آن شئی کمک کند. اشیاء زیر برگه های اضافی خود را در نوار دارند و تا زمانی که آنها را انتخاب نکنید پنهان می شوند:
- جداول
- تصاویر
- تصاویر آنلاین
- اسکرین شات ها
- شکل ها
- نمادها(آیکونها)
- مدل های سه بعدی
- SmartArt
- نمودار
- بزرگنمایی(zoom)
- جعبه های متن
- عبارت هنری(Word Art)
- معادلات ریاضی
- ویدئو
- صدا(Audio)
- ضبط صفحه(Screen Recording)
صفحه اسلایدها
توسط این ناحیه میتوانید پیشنمایش و تنظیم مجدد همه اسلایدهای ارائه خود را داشته باشید.
با کلیک راست روی یک اسلاید در این ناحیه، گزینههای دیگری در سطح اسلاید به شما ارائه میشود که در نوار ابزار نخواهید یافت، مانند اسلاید تکراری ، حذف اسلاید و پنهان کردن اسلاید .
علاوه بر این، می توانید با کلیک راست در هر نقطه از این صفحه و انتخاب Add Section ، بخش هایی(Section) را به ارائه خود اضافه کنید . بخشها در ارائههای بزرگ برای بخش بندی و مرتب سازی اسلایدها بسیار مفید هستند، زیرا به شما امکان میدهند اسلایدهای خود را به تکههایی سازماندهی کنید که سپس میتوانید آنها را مجدداً مرتب کنید، چاپ کنید یا متفاوت از سایر اسلایدها نمایش دهید.
منطقه اسلاید
منطقه اسلاید (A) جایی است که شما اسلایدهای خود را می سازید. هنگامی که ارائه خود را ارائه یا چاپ می کنید، هر چیزی در محدوده این منطقه قابل مشاهده است.
هر چیزی خارج از این ناحیه (B) از دید پنهان خواهد شد. این به این معنی است که میتوانید مواردی مانند دستورالعملهای هر اسلاید را بدون نگرانی در مورد نمایش آنها به مخاطبان خود در اینجا قرار دهید.
صفحه یادداشت ها
صفحه یادداشت ها فضایی در زیر ناحیه اسلاید است که می توانید یادداشت های ارائه دهده را برای هر اسلاید تایپ کنید. این گزینه به عنوان راهی سریع برای افزودن و ویرایش موارد برجسته صحبتهای روی اسلایدها تعبیه شده است.
هنگامی که اسلایدهای خود را با استفاده از گزینه Notes Pages و هنگامی که از نمای ارائه کننده استفاده می کنید، یادداشت های ارائه دهنده قابل مشاهده هستند .
شما می توانید با کلیک بر روی لبه آن و کشیدن آن به بالا یا پایین (A) اندازه صفحه یادداشت ها را تغییر دهید. همچنین می توانید با کلیک بر روی دکمه Notes در نوار وضعیت (B) آن را کوچک کنید یا دوباره باز کنید.
توجه: همه قالببندیهای متنی در صفحه یادداشتها نمایش داده نمیشوند، حتی اگر هنگام چاپ یادداشتهای ارائه دهنده نشان داده شوند.
اکنون که درک اساسی از رابط پاورپوینت در اختیار دارید، وقت آن رسیده است که ارائه خود را انجام دهید.
2.اضافه کردن محتوا به ارائه پاورپوینت شما
توجه داشته باشید که در ناحیه اسلاید ، دو مستطیل با خطوط نقطهدار وجود دارد. اینها “مکان نگهدار” یا Placeholder نامیده می شوند و روی الگو در نمای اسلاید اصلی تنظیم می شوند.
همانطور که متن عنوان نشان می دهد، می توانید روی هر مکان نگهدار کلیک کنید و شروع به تایپ متن کنید.
توجه: برای اهداف این مثال، من یک ارائه بر اساس محتوای گزارش تأثیر اجماع جهانی Starbucks 2018 ایجاد خواهم کرد که در وب سایت آنها برای عموم در دسترس است.
اگر متنی را بیشتر از مقداری که برای آن وجود دارد تایپ کنید، پاورپوینت به طور خودکار اندازه قلم آن را کاهش می دهد. میتوانید با کلیک بر روی نماد Autofit Options در سمت چپ مکاننما و انتخاب Stop Fitting Text to this Placeholder ، این رفتار را متوقف کنید .
در مرحله بعد، میتوانید با انتخاب دستورات در قسمت Font و قسمت Paragraph در زبانه Home از روبان، تنظیمات قالببندی را در متن خود انجام دهید.
فرمان بازنشانی(Reset Command): اگر تغییری در عنوان خود ایجاد کردید و تصمیم گرفتید که به حالت اولیه خود بازگردید، میتوانید از دکمه تنظیم مجدد در تب Home استفاده کنید.
3.اسلایدهای بیشتری را در ارائه خود وارد کنید
اکنون که اسلاید عنوان خود را پر کرده اید، وقت آن است که اسلایدهای بیشتری اضافه کنید. برای انجام این کار، به سادگی به برگه Home بروید و روی New Slide کلیک کنید . این کار، یک اسلاید جدید را درست بعد از اسلایدی که در آن بودید در ارائه شما قرار می دهد.
همچنین میتوانید کلیدهای Ctrl+M را روی صفحهکلید خود بزنید تا یک اسلاید خالی جدید در پاورپوینت وارد کنید.
به جای کلیک کردن بر روی دستور New Slide ، میتوانید منوی کشویی New Slide را نیز باز کنید تا همه طرحبندیهای اسلاید را در قالب پاورپوینت خود مشاهده کنید. بسته به اینکه چه کسی قالب شما را ایجاد کرده است، طرحبندیهای شما در این کشویی میتواند کاملاً متفاوت باشد.
اگر یک طرحبندی را وارد کردهاید و بعداً میخواهید آن را به یک طرحبندی دیگر تغییر دهید، میتوانید از منوی کرکرهای Layout به جای اسلاید جدید استفاده کنید.
پس از درج چند طرح بندی مختلف اسلاید، ارائه شما ممکن است مانند تصویر زیر باشد. نگران نباشید که خالی به نظر می رسد، در مرحله بعد شروع به اضافه کردن محتوا به ارائه شما خواهیم کرد.
اگر می خواهید همانند مثال من پیش بروید ، قالب پنج اسلاید شما باید به صورت زیر باشد:
- اسلاید عنوان (Title Slide)
- عنوان و محتوا (Title and Content)
- سربرگ بخش (Section Header)
- دو محتوا (Two Content)
- عکس با شرح (Picture with Caption)
4.اضافه کردن محتوا به اسلایدهای خود
حالا بیایید به هر اسلاید برویم و شروع به اضافه کردن محتوای خود کنیم. متوجه انواع جدیدی از متغیرهایی خواهید شد.
در اسلاید 2 ما یک مکان نگهدار محتوا(Content Placeholder) داریم که به شما امکان می دهد یکی از چند نوع محتوا را اضافه کنید. که شامل:
- متن،
- یک جدول،
- یک نمودار،
- یک گرافیک SmartArt،
- یک شی سه بعدی(3D object)،
- یک تصویر،
- عکسی از وب،
- یک ویدیو،
- یا یک آیکون
برای درج متن، به سادگی آن را تایپ کنید یا کلیدهای Ctrl+C را برای کپی و Ctrl+V را برای چسباندن از جای دیگر فشار دهید. برای درج هر یک از اشیاء دیگر، روی نماد مربوطه کلیک کرده و مراحل درج آن را دنبال کنید.
برای مثال، من به سادگی متنی را همانطور که در تصویر زیر می بینید تایپ می کنم.
اسلایدهای 3 و 4 فقط دارای متغیرهای متن هستند، بنابراین من ادامه می دهم و متن خود را به هر یک اضافه می کنم.
در اسلاید 5 ما یک مکان نگهدار عکس داریم . این بدان معنی است که تنها عناصری که می توانند وارد آن شوند عبارتند از:
- یک تصویر
- عکسی از وب
- یک آیکون
برای درج یک عکس در محل نگهدارنده عکس، به سادگی:
- روی نماد تصویر کلیک کنید
- یک عکس را در رایانه خود پیدا کنید و آن را انتخاب کنید
- بر رویInsert کلیک کنید
از طرف دیگر، اگر قبلاً عکسی را در جای دیگری باز کردهاید، میتوانید مکاننما را انتخاب کنید و آن را توسط کلید میانبر Ctrl+Vدرج کنید. همچنین می توانید تصویر را از پنجره کاوشگر فایل به داخل بکشید(دراگ کنید).
اگر پسزمینه تصویری را که در اسلاید خود درج کردهاید دوست ندارید، میتوانید پسزمینه را در پاورپوینت حذف کنید.
مکان نگهدار (Placeholder) تنها راه برای افزودن محتوا به اسلایدهای شما نیست. در هر زمانی می توانید از تب Insert برای افزودن عناصر به اسلایدهای خود استفاده کنید.
برای ایجاد اسلاید با محتوای متفاوت و دلخواه می توانید از قالب اسلاید فقط عنوان(Title Only) یا قالب اسلاید خالی(Blank) استفاده کنید. به عنوان مثال، یک اسلاید با محتوای سه لایه، یا یک اسلاید دیگر با محتوای متن روی تصویر، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
در اولین مثال بالا، من 6 جعبه متن(text box)، 3 آیکون و 3 دایره را برای ایجاد این طرح قرار داده ام. در مثال دوم، من یک عکس در اندازه کامل و سپس 2 شکل(shape) و 2 جعبه متن وارد کرده ام.
تاثیر دستوربازنشانی (Reset): از آنجایی که این اسلایدها با شکل ها و کادرهای متنی (و نه متغیرها) ساخته شده اند، زدن دکمه Reset در تب Home هیچ کاری انجام نمی دهد.
استفاده از Designer برای ایجاد ایده های طرح بندی بیشتر
اگر Office 365 دارید، نسخه پاورپوینت شما دارای ویژگی جدیدی به نام طراح (یا ایده های طراحی) است. این یک ویژگی است که ایده های طرح بندی اسلاید را برای شما ایجاد می کند. جالب ترین چیز در مورد این ویژگی این است که از محتوایی که قبلاً دارید استفاده می کند.
برای استفاده از Designer ، به سادگی به تب Design در نوار خود بروید و روی Design Ideas کلیک کنید.
5.تغییر طرح کلی (اختیاری)
هنگامی که یک ارائه پاورپوینت تهیه می کنید، باید به طراحی کلی آن فکر کنید. اکنون که محتوایی در ارائه خود دارید، می توانید از تب Design برای تغییر ظاهر و احساس اسلایدهای خود استفاده کنید.
الف. انتخاب اندازه اسلاید پاورپوینت
اگر پاورپوینت 2013 یا جدیدتر دارید، وقتی یک سند خالی در پاورپوینت ایجاد می کنید، به طور خودکار با یک طرح بندی عریض با نسبت 16:9 شروع می کنید. این ابعاد برای اکثر ارائه ها مناسب است زیرا با صفحه نمایش اکثر رایانه ها و پروژکتورها مطابقت دارد.
با این حال، شما این امکان را دارید که ابعاد را تغییر دهید.
به عنوان مثال، ممکن است ارائه شما بجای ارائه به PDF تبدیل یا چاپ و توزیع شود. در این صورت، می توانید با انتخاب از منوی بازشو (A) به راحتی به ابعاد استاندارد با نسبت 4:3 تغییر دهید.
همچنین می توانید اندازه اسلاید سفارشی را انتخاب کنید یا جهت اسلاید را از افقی به عمودی در کادر محاوره ای اندازه اسلاید سفارشی (B) تغییر دهید.
ب. انتخاب تم پاورپوینت
کاری که می توانید انجام دهید این است که موضوع ارائه خود را به یک قالب(تم) از پیش ساخته شده تغییر دهید. در ابتدای این آموزش، با یک ارائه خالی شروع کردیم که از تم پیش فرض آفیس همانطور که در تصویر زیر می بینید استفاده می کند.
این به شما بیشترین انعطاف را می دهد زیرا پس زمینه خالی و طرح بندی های کاملاً ساده ای دارد که برای اکثر ارائه ها کار می کند. با این حال، این بدان معناست که این مسئولیت شماست که طراحی را ارتقا دهید. اگر با این موضوع راحت هستید، میتوانید با تم پیشفرض بمانید یا تم سفارشی خود را ایجاد کنید اما اگر ترجیح می دهید به طراحی فکر نکنید، می توانید یک موضوع از پیش طراحی شده را انتخاب کنید.
مایکروسافت 46 تم از پیش ساخته شده دیگر را ارائه می دهد که شامل طرح بندی اسلایدها، انواع رنگ ها و پالت ها و فونت ها می شود. هر یک به طور قابل توجهی متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که آنها را با دقت بررسی می کنید. برای انتخاب تم متفاوت، به تب Design در نوار روبان بروید و روی فلش کشویی در قسمت Themes کلیک کنید .
برای این آموزش، اجازه دهید تم Frame را انتخاب کرده و سپس گزینه سوم را در موضوع انتخاب کنید. با انجام این کار، طرح، رنگ ها و فونت های ارائه شما تغییر می کند.
توجه: منطقه کشویی تم نیز جایی است که می توانید تم های سفارشی را وارد یا ذخیره کنید. برای دیدن مکانهای مورد علاقه به منظور یافتن قالبها و تمهای پاورپوینت حرفهای .
ج. نحوه تغییر پس زمینه اسلاید در پاورپوینت
نکته بعدی که باید تصمیم بگیرید این است که می خواهید پس زمینه شما برای کل ارائه چگونه باشد. در قسمت Variants می توانید چهار گزینه پس زمینه را مشاهده کنید.
برای این مثال، ما میخواهیم ارائه ما پسزمینه تیره داشته باشد، بنابراین بیایید سبک 3 را انتخاب کنیم. وقتی این کار را انجام میدهید، متوجه خواهید شد که:
- رنگ پس زمینه به طور خودکار در تمام اسلایدها تغییر می کند
- رنگ متن در اکثر اسلایدها به طور خودکار به سفید تغییر می کند تا در پس زمینه تاریک قابل مشاهده باشد
- رنگ اشیاء در اسلایدهای شماره 6 و 7 نیز به گونهای تنظیم میشوند که ممکن است ما نخواهیم (احتمالاً مجبور خواهیم بود تنظیمات دستی را در این اسلایدها انجام دهیم)
توجه: اگر میخواهید پسزمینه اسلاید را فقط برای یک اسلاید تغییر دهید، روی طرحهای سبک پس زمینه (Background Styles) کلیک چپ نکنید. در عوض، روی طرح دلخواه خود، کلیک راست کرده و Apply to Selected Slides را انتخاب کنید. پس از اینکه پسزمینه کل ارائه خود را تغییر دادید، میتوانید به راحتی پسزمینه را برای یک اسلاید جداگانه تنظیم کنید.
برای تغییر قالب پسزمینه اسلاید، یکی از موارد زیر است:
- روی اسلاید خود کلیک راست کرده و در منوی کلیک راست گزینه Format Background را انتخاب کنید
- به تب Designدر نوار خود بروید و Format Background را انتخاب کنید
هر یک از این گزینه ها راه هایی را در اختیار شما قرار می دهند تا پس زمینه های خود را زیبا جلوه دهید. با این حال برخی از هشدارها وجود دارد.
در قسمت Format Background ، می توانید ببینید که گزینه های زیر را دارید:
- پر کردن خالص(Solid fill)
- پر کردن طیفی(Gradient fill)
- پر کردن تصویر یا بافت(Picture or texture fill)
- پر کردن الگو(Pattern fill)
- پنهان کردن پس زمینه(Hide background)
میتوانید این گزینهها را بررسی کنید تا پسزمینه پاورپوینت را پیدا کنید که به بهترین وجه با ارائه شما مطابقت دارد.
د. چگونه پالت رنگ خود را در پاورپوینت تغییر دهیم
چیز دیگری که ممکن است بخواهید در ارائه خود تنظیم کنید، طرح رنگ است. در تصویر زیر می توانید رنگ های تمی را که در حال حاضر برای این ارائه استفاده می کنیم، مشاهده کنید.
هر تم پاورپوینت دارای پالت رنگی خاص خود است. به طور پیش فرض، تم آفیس شامل پالت رنگ آفیس است. هنگامی که هر عنصری را در ارائه خود قالب بندی می کنید(متن، اشکال، SmartArt، و غیره)، این روی رنگ هایی که با آنها نمایش داده می شود تأثیر می گذارد.
خبر خوب این است که رنگ ها در اینجا به راحتی قابل تغییر هستند. برای تغییر پالت رنگ، به سادگی:
- به تب Design در روبان بروید
- در قسمت Variants، روی فلش کشویی کلیک کرده و Colors را انتخاب کنید
- پالت رنگی (یا رنگ های تم) مورد نظر خود را انتخاب کنید
میتوانید از میان پالتهای رنگی از پیش ساخته شده از آفیس یکی را انتخاب کنید، یا میتوانید آنها را برای ایجاد پالت خود سفارشی کنید. همانطور که ارائه خود را می سازید، مطمئن شوید که از رنگ های موضوع خود برای قالب بندی اشیا استفاده می کنید. به این ترتیب، با تغییر پالت رنگ، تمام رنگ های ارائه شما به طور خودکار تنظیم می شود.
ه.چگونه فونت های خود را در پاورپوینت تغییر دهید
همانطور که پالت رنگ را تغییر دادیم، می توانید همین کار را برای فونت ها انجام دهید.
هر تم پاورپوینت با ترکیب فونت خاص خود ارائه می شود. به طور پیش فرض، موضوع آفیس شامل جفت کردن فونت آفیس است. این بر فونت هایی تأثیر می گذارد که به طور خودکار به تمام متن های ارائه شما اختصاص داده می شوند.
خبر خوب این است که جفت فونت ها به راحتی قابل تغییر هستند. برای تغییر فونت تم، به سادگی:
- بهتب Design در روبان بروید
- رویفلش کشویی در قسمت Variants کلیک کنید
- فونت ها راانتخاب کنید
- جفت فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید
میتوانید از میان فونتهای از پیش ساخته شده از آفیس یکی را انتخاب کنید، یا میتوانید آنها را برای ایجاد قلم خود سفارشی کنید.
اگر با ارائه های پاورپوینت در رایانه های Mac و PC کار می کنید، مطمئن شوید که فونت پاورپوینت ایمن را انتخاب کرده اید.
اگر یک ارائه پاورپوینت دریافت کردید و از فونت های اشتباه استفاده شده بود، می توانید از کادر محاوره ای Replace Fonts برای تغییر فونت ها در کل ارائه خود استفاده کنید.
6.افزودن انیمیشن و انتقال (اختیاری)
آخرین مرحله برای جذاب کردن یک ارائه پاورپوینت، در نظر گرفتن استفاده از انیمیشن ها و انتقال ها(transation) است. اینها به هیچ وجه برای یک ارائه ضروری نیستند، اما ممکن است برای کاری که مد نظر دارید و همچنین برای مخاطبین خاص خود مفید باشند.
الف. افزودن انیمیشن های پاورپوینت
پاورپوینت دارای یک موتور انیمیشن فوق العاده قوی است که برای تقویت خلاقیت شما طراحی شده است. همانطور که گفته شد، شروع کار با انیمیشن های پایه نیز آسان است.
انیمیشن ها حرکاتی هستند که می توانید روی اشیاء جداگانه روی اسلاید خود اعمال کنید.
برای افزودن یک انیمیشن پاورپوینت به عنصری از اسلاید خود، به سادگی:
- عنصررا انتخاب کنید
- بهتب Animations در روبان بروید
- برای مشاهده گزینه های خود روی فلش کشویی کلیک کنید
- انیمیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید
میتوانید ابتدا با انتخاب همه آنها و سپس اعمال انیمیشن، انیمیشنها را به چندین شی در یک زمان اضافه کنید.
ب. نحوه پیش نمایش یک انیمیشن پاورپوینت
سه راه برای پیش نمایش یک انیمیشن پاورپوینت وجود دارد:
- در تب Animations بر روی دکمه Preview کلیک کنید
- روی ستاره کوچک کنار اسلاید کلیک کنید
- اسلاید را در حالت نمایش اسلاید پخش کنید
برای تغییرتنظیمات انیمیشنهای خود، گزینههای موجود در گزینههای جلوه(Effect Options) ، انیمیشن پیشرفته(Advanced Animation) و نواحی زمانبندی(Timing ) برگه Animation را کاوش کنید.
اگر میخواهید انیمیشن دومی را به شیئی که قبلاً متحرک کردهاید اضافه کنید، مطمئن شوید که از منوی کرکرهای افزودن انیمیشن در برگه انیمیشنها استفاده میکنید . اگر این کار را نکنید، انیمیشن اصلی شما بازنویسی می شود و شما تعجب خواهید کرد که چه مشکلی پیش آمده است.
ج. چگونه انیمیشن های خود را در پاورپوینت مدیریت کنیم
بهترین راه برای مدیریت تعداد زیادی انیمیشن در اسلاید خود، استفاده از پانل انیمیشن است. برای باز کردن آن، به سادگی:
- بهتب Animations بروید
- پانل انیمیشنرا انتخاب کنید
در داخل پانل انیمیشن، تمام انیمیشنهای مختلفی را میبینید که بر روی اشیاء روی اسلاید شما اعمال شدهاند، با شماره آنها مطابق تصویر بالا مشخص شده است.
د. چگونه می توان انتقال(transition) را به ارائه پاورپوینت خود اضافه کرد
پاورپوینت دارای یک موتور انتقال(ترانزیشن) فوق العاده قوی است تا بتوانید نحوه تغییر اسلایدهای خود را از یکی به دیگری تغییر دهید. همچنین اضافه کردن انتقال به اسلایدها بسیار آسان است.
در پاورپوینت، انتقال ها حرکات (یا جلوه هایی) هستند که هنگام حرکت بین دو اسلاید مشاهده می کنید.
برای افزودن یک انتقال به اسلاید پاورپوینت، به سادگی:
- اسلایدرا انتخاب کنید
- بهتب Transitions در روبان بروید
- در قسمت Transitions to This Slide، روی پیکان کشویی کلیک کنید تا گزینه های خود را مشاهده کنید
- جلوه انتقال مورد نظر خود را انتخاب کنید
برای تنظیم تنظیمات انتقال، گزینههای موجود در ناحیه زمانبندی(Timing) تب Transitions را بررسی کنید.
همچنین می توانید همان انتقال را به چند اسلاید اضافه کنید. برای انجام این کار، آنها را در صفحه اسلایدها انتخاب کنید و انتقال را اعمال کنید.
ه.نحوه پیش نمایش یک انتقال در پاورپوینت
سه راه برای پیش نمایش انتقال پاورپوینت (درست مانند انیمیشن های شما) وجود دارد:
- روی دکمه Preview در تب Transitions کلیک کنید
- در نمای کوچک روی ستاره کوچک زیر شماره اسلاید کلیک کنید
- اسلاید را در حالت نمایش اسلاید پخش کنید
توجه: در سال 2016، پاورپوینت یک انتقال جالب جدید به نام Morph اضافه کرد که کمی متفاوت از سایر انتقال ها عمل می کند.
7.ارائه پاورپوینت خود را ذخیره کنید
بعد از اینکه ارائه خود را ساختید و همه تنظیمات را در اسلایدهای خود انجام دادید، می خواهید ارائه خود را ذخیره کنید. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید.
برای ذخیره یک ارائه پاورپوینت با استفاده از نوار خود، به سادگی:
- بهتب File بروید
- Save Asرا در سمت چپ انتخاب کنید
- محل ذخیره ارائه خود را انتخاب کنید
- ارائه خود را نامگذاری کنید و/یا تنظیمات نوع فایل خود را تنظیم کنید
- رویذخیره(save) کلیک کنید
همچنین می توانید از میانبر صفحه کلید Ctrl+S برای ذخیره ارائه خود استفاده کنید. من توصیه می کنم از این میانبر به طور مکرر هنگام ساخت ارائه خود استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ یک از کارهای خود را از دست نمی دهید.
اکنون که ارائه شما در آن مکان در رایانه شما ذخیره شده است، می توانید آن را باز کنید، ارائه دهید و برای دیگران ارسال کنید. در زیر نمونه ای از نحوه نمایش شما در پوشه فایل آورده شده است.
این روش استاندارد ذخیره یک ارائه است. با این حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بخواهید ارائه خود را به عنوان یک نوع فایل متفاوت ذخیره کنید.
چگونه ارائه پاورپوینت خود را به عنوان یک الگو ذخیره کنیم
پس از ایجاد یک ارائه که دوست دارید، ممکن است بخواهید آن را به یک الگو تبدیل کنید. ساده ترین راه – اما نه از نظر فنی صحیح – این است که به سادگی یک کپی از ارائه فعلی خود ایجاد کنید و سپس محتوا را تغییر دهید.
اما مراقب باشید! قالب پاورپوینت نوع خاصی از سند است و پارامترها و رفتارهای خاص خود را دارد.
8.چاپ پاورپوینت شما
پس از اتمام ارائه پاورپوینت، ممکن است بخواهید آن را روی کاغذ چاپ کنید. چاپ اسلایدها نسبتاً آسان است.
برای باز کردن کادر محاوره ای چاپ، می توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:
- Ctrl +Pرا روی صفحه کلید خود بزنید
- یا به روبان رفته و روی File و سپس Print کلیک کنید
در کادر محاورهای چاپ ، میتوانید از میان تنظیمات مختلف چاپ انتخاب کنید:
- چاپگر:چاپگری را برای استفاده انتخاب کنید(یا در PDF یا OneNote چاپ کنید)
- اسلایدها:اسلایدهایی را که می خواهید چاپ کنید انتخاب کنید
- طرح بندی:تعیین کنید که در هر صفحه چند اسلاید می خواهید (این جایی است که می توانید یادداشت ها، طرح کلی و جزوات را چاپ کنید)
- چیدمان شده یا بدون چیدمان(Collated or uncollated)
- رنگ:چاپ رنگی، خاکستری یا سیاه و سفید را انتخاب کنید
گزینه های بسیار بیشتری برای چاپ ارائه های پاورپوینت شما وجود دارد.
نتیجه
بنابراین اگر شما در یادگیری دوره آموزش پاورپوینت کاملاً تازه کار هستید، حالا می دانید که چگونه باید یک ارائه پاورپوینت ایجاد کنید. البته قطعا جزییات بیشتری از هر مبحث در حین کار مورد نیاز است که در سلسله آموزشهای مرتبط با پاورپوینت در وب سایت گرین فایل آمده است.
هنگامی که ارائه خود را ایجاد می کنید، مهم است که ابتدا روی محتوا (آنچه می خواهید بگویید) تمرکز کنید قبل از اینکه در درج و بازی با عناصر گم شوید. هرچه در خصوص آنچه که میخواهید ارائه دهید در ذهن خود و یا بر روی کاغذ واضحترطراحی کرده باشید، ساختن آن در پاورپوینت آسانتر خواهد بود.
منبع: nuts and bolts for powerpoint